CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, November 1, 2009

~Chilled Blueberry Cheesecake~

Semalam..
Abg saya kt DTHO mjemput kami mkn2 kt rumah dia,open hs lepas lepas lepas raya kot! :)
Sebgai buah tgn..saya buat cheesecake yg amat senang dlm 30 minit boleh siap ni.
Credit to owner ,kek yg sedap..melted in mounth wpun saya ada alter sikit resepinya.


Utk base perlukan seperti dibawah(resepi asal).tp saya dh gandakan resepi base ni pasal saya nk base yg tebal sikit.Chipsmore lak saya guna yg original dn crispy crunch.gaul kedua bahan dn tekankan dlm loyang.

  • 150gm biskut chipsmore (hancurkan halus)
  • 2 sudu besar butter (room temp)

Untk cheese,pkul creamcheese & icing sugar,bila dh sebati masukkan yogurt.Dan kacau rata.

  • 250gm creamcheese philidephia
  • 300ml yogurt
  • 100gm icing sugar

Larutan agar2,masukkan larutan agar2 dlm adunan cheese dn kacau sebati.

  • 130ml air
  • 1 s/b agar2 serbuk cap bintang or 2 s/b cap nona

Ini base yg telah ditekan2 td dlm loyang.

ini pula cheese letak kt bhgian atas..dan ratakan.Sejukkan dlm petiais beberapa jam..keluarkan dn bole deko2.

Last part deko dgn sesuka hati mengikut anda.Saya gune strawberry,patotnye blueberry lah kan?..dn blueberry filling.

Tarraaaa..dh siap.seterusnya x dpt dikenalpasti rupenye pasal hot selling.Sekejap je dh habis.
Saya pun hanya rase sesudu..(diet kan?)hehe.
Selamat mencuba..!





4 comments:

Aan Andes said...

Wahhh mcm senang. Kena try ni hehe

naza delizia said...

sara guna acuan yg khas utk wat cheese cake ke tak? yogurt tu guna yg plain je ke? nak try nih...

mrsjaddo said...

aan-mmg senang je.try lah!

nazza-guna acuan yg...(mcmana ehh nk explain?)...yg boleh buang tapak tu.

ohh..yogurt,lupa nk ckp,yogurt blueberry...trylah..

naza delizia said...

owh.. betul acuan tu.. mmg utk cheese cake.. nnt kalo i try, i update thru blog.. skrg students tgh final xm.. bz sket..