CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, September 3, 2009

~Cerita bulan Ramadhan~

Jarang lah saya berblog time2 bln Ramadhan ni.
Ntahlah..sebok or buat2 sebok.
Jadinya..dah 13 hari Ramdhan.Nie lah antara aktiviti2nya.

Semayang Terawih kat Masjid Mizan,Putrajaya

Kebetulan berbuka kt cyberjaya,saya dn mrjaddo amik kesempatan try smyg kt masjid ni.Ohh..kalu pegi putrajaya..dan nampak masjid ni kt tepi tasik area presint 2 tu.Masjid baru...esok baru nak rasmi utk solat Jumaat.

Cantik masjid ni..dan mcm terbuka leh nampak tasik dr dewan solat.I x snap la pic kt dalam.hehe.Tempat parking kt bawah pun mcm kt mall je..








Berbuka Puasa bersama kwn2 di Cyberjaya

Sempena meraikan kedatangan kwn opis dr sabah&sarawak,kami 2-3 kerat budak2 opis berbuka puasa same2 kt cyberjaya.Kedai Arab...lupa nama kt sederet restoren mak teh.
Makanan dia ok..best juga walaupun x banyak choice-padan dgn harga rm25/person.
X ramai malay kt sana..kami je kot.Yg lain tu semua foreigner,rasenya student MMU.
Time tu lak hujan renyai2...rasenya ni baru 1st kali berbuka kt luar.Yg lain2 bukak kt rumah je..



marjan&k.leen&aliyah
me&hubby yg ceria
hanif&zuhairy senyum sampai telinga
Masak2 bukak pose

Sepanjang 12 nk masuk 13 hari ni..saya masak simple2 je.Kalu malas sgt beli kt p.ramadhan.Kalau bersahur lak..saya x mkn nasik,cume mrjaddo je..tu pun kdg2 mkn roti,mcD..dan langsung x bagun.hehehe



Ayam percik resepi hanieliza..sedap.Tp lagi sedap kalau bakar atas bara api..tp saya dlm oven je.hehehe..


Masak lemak cili padi jantung pisang.Pucat je kan?haha.dah la tu kuah penuh mangkok.Saya sebenarnya nk masak mcm org kg saya selalu buat time kenduri tu...teresek..keresek..haa giulah.tp x reti...

Yg ni request by mrjaddo.Penah dengar kasidah?Ni lah rupe kuehnya,dr survey saya..ni kueh org utara pasal kt sane ader je jual kt p.ramdhan..tp kt sini xde pun.nasib saya ada kakak ipar org utara,dia lah yg bagi resepi.Senang je nk buat...pakai tepung gandum,santan dan gula..kacau atas dapur.Bila dh pekat..masuk dlm bekas..goreng bawang..tabur kt atas..

Nie lah satu satunya kueh yg saya buat dlm bln puasa ni.Yg lain semua -->p.ramdhan .terserlah kemalasan saya.

Okeh.



selamat Berpuasa Semua!

10 comments:

Aan Andes said...

Hehe Qasidah tu sangat olskol! Mmg susah nak cari kat sini, kalau u tak letak entry ni mesti dah terlupa ada kewujudan dia :P

Ps: Rajinnyaaa buat ayam percik!

NuE said...

Sara..cikzie tau kasidah tu.....ada je kat Trg ni....hehehhehee...

mrsjaddo said...

aan,

ohh ye ke?mcmana i leh x tau.hehehe..mmg seriyes x penah mkn and penah tau..

Ayam percik tu pasal gara2 beli buku hanieliza.hehe..

mrsjaddo said...

aan,

ohh ye ke?mcmana i leh x tau.hehehe..mmg seriyes x penah mkn and penah tau..

Ayam percik tu pasal gara2 beli buku hanieliza.hehe..

mrsjaddo said...

cikzie,
huhuhu..malunya.x tahu kt kg sendiri pun ader kueh ni.

dayana said...

sara...

bg ler sukatan bahan2 nk buat kueh tuh...igt nk try gak r he3..bln pose semua nk mkn hu3..

p/s: teresek la sara bkn keresek..

mrsjaddo said...

dyana,

1 cwn tepung gandum
3 cwn santan
gula ikot manis
pewarna - kuning atau plain je takpe kot

kacau atas api sederhana..
bila nk ader gelembong (mcmgunung berapi)..kire dh masak tu.

masuk dlm bekas..

goreng bwg dan tabur atas..termasok minyak sket..

sejok kan..sedia utk di makan

dayana said...

wah toche3 sara..nt nk try lah!

Destinasiku said...

o yg kubah besi tu masjid rupanya..akak tggu lama nk tahu bangunan apa tu. pastu tk sabar nk snap picture bangunan tu..baru ku tahu rupanya..
semlm mak ku bertanya ada masjid besi kat putrajaya ke?
mak ku lebih tahu dr aku yg setiap mggu ada kat sana huhuhu

mrsjaddo said...

k.lin,

a'h...masjid tu.hehe.trylah sekali.seronok try masjid baru!hehehe..

ur mak advanced..kena bwk dia sekali mai.